Kako postati strojovođa

Foto: Unsplash
Strojovođa upravlja vučnim vozilom, prevozeći vlakom putnike i teret između kolodvora na pruzi. Unutar kolodvora posebnom lokomotivom pomiče i razmješta vagone po kolosijecima radi sastavljanja ili rastavljanja vlakova.
Da bi krenuli u program, prvo kao stažist, a nakon stručnog ispita i praktičnog dijela i samostalni strojovođa, prvi uvjet je da završite četverogodišnju srednju školu tehničkog usmjerenja. Nakon toga podvrgavate se strogim pregledima zdravstvene sposobnosti, i to uz provjere svake godine. Osim provjere općega zdravstvenog stanja, provjeravaju se i osjetila sluha i vida s prepoznavanjem boja.
Prije početka rada na poslovima strojovođe jedan od ključnih pregleda su provjera psihičkih sposobnosti uz redovito javljanje psiholozima savjetnicima. Taj pregled obuhvaća ocjenu općih intelektualnih sposobnosti, osobina ličnosti, mentalne brzine, pamćenja, brzine izborne reakcije i emocionalne stabilnosti.
Prema sadašnjim propisima, strojovođe na svojemu radnom mjestu imaju pravo na staž s povećanim trajanjem (tzv. beneficirani staž), i to tako da se 12 mjeseci provedenih na poslovima strojovođe računa kao 18 mjeseci osiguraničkoga staža. Imaju i povećan broj dana godišnjega odmora te dodatak na nepogodne radne uvjete. Uz putnički prijevoz mnogi su zaposleni na industrijskim lokomotivama izvan željeznice. Strojovođe imaju traženo, deficitarno zanimanje, konkurentnih primanja, ali sam posao ima i mnogo mana. Konstantno ste izloženi buci, vibracijama, katkada dimu i neugodnim mirisima te blizini visokoga strujnog napona. Vlakovi voze stalno što znači da strojovođe moraju raditi danju i noću, nedjeljom i blagdanima, a jedna smjena traje između 10 i 12 sati. Posao strojovođe može biti jednoličan i uspavljujući, osobito noću. Vrlo često strojovođe koji nisu u putničkom prijevozu nego u prijevozu tereta čekaju i satima na dostupnost kolodvoru ili trasi. Moguća su noćenja izvan kuće, u prenoćištima za željezničare i strojovođe često imaju problema sa spavanjem i odmorom, a obiteljski život je jako teško organizirati. Odgovornost strojovođa za živote putnika i velika materijalna sredstva koja su im povjerena vrlo je velika, što čini golem stres pogotovo zbog konstantne mogućnosti nesreće na pruzi.
